22-02 Naar de bergen!

22 februari 2016 - Todra Kloof, Marokko

Vandaag van de duinen naar de bergen. Een mooie rit over 201 kilometer. Afwisselende natuur, soms kaal met bergen, soms palmbomen en regelmatig een plaatsje. De plaatsjes zitten vol fietsers, wandelaars (op straat, niet op de stoep), ezelkarren, stokoude auto's en bromfietsjes. Veel volken door elkaar, steeds minder puntmutsen en meer burka's. Ik geloof inmiddels het sprookje dat 'er in Holland meer hoofddoekjes zijn dan in Marokko' totaal niet meer.

We zien vandaag veel negroïde mensen. Mensen waarvan wij in Nederland denken dat ze uit de tropen komen, komen misschien 'gewoon' uit Marokko!

Het laatste stuk was prachtig. Besneeuwde bergen (de Hoge Atlas) en een stadje alsof het uit de rotsen was uitgehakt. Mooi! We slapen in de Todrakloof, tussen de bergen.
Opvallend was vandaag wat een zooitje het in de buurt van plaatsjes is. Er ligt gigaveel plastic. Als je dan in die plaatsjes mannen ziet hangen, gehurkt tegen een muur ziet leunen of 'zomaar' langs de weg ziet, dan denk je: pak een vuilniszak en doe wat nuttigs! Op 1 plaats, een uitzichtpunt, kwamen de verkopers als vliegen op de stront af. Minpuntje, erg vervelend.