25-2 Naar de 'filmlocatie'

25 februari 2016 - Aït Ben Haddou, Marokko

Vandaag de kloof uit en langs de zuidkant van de Hoge Atlas in de richting van Marrakech rijden. Eerst door een soort lintdorp van rode leemachtige huizen rijden. En dat wel 25 kilometer lang. Veel mannen die hangen op straat. Volgens mij de hele  dag.... Ze hebben geen werk, dus wat moeten ze anders...

Vooral in de berggebieden zien we veel gele schoolbusjes 'transport scolair' die de kinderen halen en brengen als ze te ver van school wonen. We weten inmiddels dat ze geen school hebben op woensdag, maar wel een halve schooldag op zaterdag. En de basisschool is gratis, dus het analfabetisme loopt terug. In de landelijke gebieden is dit nog wel hoger dan 60%...

Een Marokkaan vertelde dat een moslim vier vrouwen mag hebben en dat het normaal is dat je acht kinderen hebt. Die zorgen voor jouw pensioen, zodat je lekker de hele dag op een steen kunt hangen.

Terug naar de route. We hebben zicht op bergen van 3.800 meter en hoger. Met sneeuw. De reisleider brult de hele dag dat hij dat niet eerder heeft gezien.
Onderweg stoppen we bij een stuwmeer waar het volgens de vogelgids moet risselen van de vogels. Nou, tien soorten waarvan we de meesten ook in Nederland hebben. Één soort is uniek en staat niet in de gidsen... Thuis opzoeken maar.

Rond Ouarzazate zijn veel westernfilms opgenomen in een uniek landschap met veel losstaande rotsen in een woestijnachtig landschap. Erg mooi. Er zijn ook filmstudio's te bezoeken, maar daartoe ontbreekt de tijd. De slaapplaats is op een plateau met zicht op een oud rood dorp tegen een rode berg aan, daaronder een diepe kloof met palmbomen tegen een decor met witte bergen. Maak daar maar een voorstelling van...
Morgen over een bergpas van 2260 meter maar Marrakech.