3-3 Dagje Fes

3 maart 2016 - Fes, Marokko

Met de groep de medina in. We worden weinig lastig gevallen. Wat een winkeltjes... Van meubelmakers tot koperwerkers. Toppunt in Fes zijn de leerbewerkers. Hoewel een deel van de werkzaamheden inmiddels niet meer in de medina gebeurt (veel te slecht voor de longen), kun je hier het schoonmaken van de huiden (met een mes), het wassen, drogen en kleuren nog zien. Het wassen gebeurt met natuurlijke middelen, waarbij de arbeiders met hun voeten in grote tobben staan. Ontharen hoeft niet meer. In andere tobben wordt het leer geverfd.

Omdat in Fes alles met de hand gebeurt. Is het leer onregelmatig van dikte. De prijzen zijn - ondanks het handwerk - laag. Maar de lucht vergeet je niet meer.

Mirjam koopt nog een mooie vaas (50% afgedongen) en is helemaal happy. Rond half twee zijn we terug op het plein waar de Campers staan. Onderweg nog een stokbrood gekocht voor 2,5 dirham (23 cent). Even met Herbert (die ik vanwege zijn bruine kop en snor Berbert noem) in een park naar vogels gezocht. Niets bijzonders. Weer koereigers (50), grauwe buulbuuls, groenling, merels, Turkse tortels, houtduiven en een kbkv-tje. Daarna genoten van de honderden alpengierzwaluwen.