27-2 In Marrakech

27 februari 2016 - Marrakesh, Marokko

Na een onrustige nacht op de parkeerplaats in Marrakech ben ik al om 6.30 wakker. Er vertrekken dan een Duitse - en een Franse camper. Met name de Duitse camper heeft 54 luiken en deuren die allemaal hard dichtgegooid worden. Schweinhund! Vervolgens maar op alle vogelgeluiden afgegaan en heel veel vogels gezien! Meest bijzonder: een grauwe buulbuul. Een wat? Een buulbuul!

Daarna met de groep de stad in. Wat een ongeorganiseerde bende. Alles loopt, fietst, brommert en toetert dwars door elkaar. Dat er geen ongelukken gebeuren... Eerst door de soek, een overdekte markt waar alles te koop is. Kleine winkeltjes en alle verkopers spreken alle talen (denken ze). Volop straatverkopers en -verkoopsters met verschillende kledingvormen: van traditionele puntmutsen tot burka's en alles is cheap, billig en extra quality. Maar je moet wel afdingen. Beginnen met maximaal 25% en weglopen als het te duur blijft. Niks voor nuchtere Hollanders al worden we er steeds handiger in. Thuis ook maar eens proberen!

De soek is echt megagroot en megadruk. Vervolgens naar twee paleizen, één lijkt op het Alhambra van Granada en de andere is een ruïne. Daarna lunchen: een kipprutje in filodeeg, overgoten met honing. Erg lekker!

Daarna naar een graftombe, wat ook mooi was voor een dooie boel. Daarna brak de regenbui (net als vannacht) weer los en gingen we terug naar de camper. Moe en bijna voldaan. Wat een stad. Ik weet niet of ik het nu leuk vind of verafschuw. Qua kleurrijkdom en multiculti is het geweldig, maar de ongelooflijke drukte... Mwah.