20-2 Naar de woestijn!

20 februari 2016 - Merzouga, Marokko

Vandaag eerst een wandeling door de oase. Boven de oase lag het oude stadje, volledig vervallen. Één grote puinhoop waar we doorheen ploeterden. De oase is een weldaad voor de landbouw. Veel palmbomen en akkertjes, gemoedelijke mensen. Na dit bezoek vertrokken we naar de Sahara. Een mooie rit door de rivierbedding, een uitloper van ongeveer 30 kilometer van de oase. Dus veel palmen en veel dorpjes. Spectaculair.

Na het levendige plaatsje Erfoud, waar we drie broden, zes eieren en 10 liter water kochten voor 3,60 euro, reden we de woestijn in. 34 kilometer zand rond de weg. Pas later doken de duinen op van Erg Chebbi. 'Erg' betekent overigens woestijn. De rode duinen is een gebied van 35 bij 10 kilometer. Dat fluctueert afhankelijk van de wind. Deze duinen 'wandelen' dus. Het hoogste punt is rond de 149 meter. Prachtig om te zien hoe zonlicht gedurende de dag de kleuren verandert. De zon zakt enorm snel achter de bergen. In een kwartier is het gepiept.

Vogels vandaag: koereigers, torenvalk, raaf, grote gele kwikstaart, rotsmus, Cetti's zanger, houtduif, Turkse tortel en (yes!!!) kraagtrap!!!