18-2 Naar Figuig

16 maart 2016 - Figuig, Marokko

Vanwege te verwachten slecht weer wordt de route omgegooid, zodat we niet op een regendag in Erg Chebbi komen, waar we rode duinen zullen zien, een (mogelijke) prachtige zonsondergang en kameel rijden. We vertrekken nu naar Figuig dat in een kom ligt tussen bergen die tot Algerije behoren. Kijk maar op de kaart, rechtsonder in Marokko.

Slechts 177 kilometer te rijden vanaf de hoogvlakte waar we staan. Het heeft gevroren vannacht... In de verte zien we een soort Tafelberg en na 67 kilometer zijn we daar voorbij. Er wonen hier alleen herders met hun familie. Af en toe (eens in de 50 kilometer) is er een school. Zonder dorp, zonder bushalte, gewoon daar. De herders lopen vrijwel allemaal in bruine pijen met een puntcapuchon, dus we noemen ze al snel puntmutsen. Verder hebben ze allemaal warme sjaals om, want het is niet warmer dan een graad of 6. De meeste zwaaien vriendelijk, in de buurt van de twee dorpen die we passeerden (177 km, weet je nog) vragen ze sporadisch ook om geld, eten of sigaretten.

De route is prachtig. Mooie vergezichten, niet dor en droog maar wel veel wind met overwaaiend zand. Vrij normaal in een woestijn. Aan het eind van de weg ligt Figuig, dus morgen rijden we een stuk terug. Het is inmiddels 18 graden, dus wij doen de jassen uit. De plaatselijke bevolking blijft lopen in dikke truien, jassen en pijen. Het is opvallend hoeveel volken hier door elkaar lopen en wonen, van erg licht tot negroïde.

In Figuig lopen we door de oude kasba, een oude stad die vrijwel geheel overdekt is. In de zomer koel en in de winter minder koud. Ze zijn niet zo gek daar... Figuig is een oase, waar dus een bron uit de grond komt die via kanaaltjes optimaal benut wordt. Veel palmen ook, volgens zeggen meer dan 100.000.

Veel vogels gezien vandaag van slechts enkele soorten. Vooral kuifleeuweriken. Daarnaast zwarte tapuit, strandleeuwerik en nog nader te determineren roofvogels.
Morgen lange dag, naar Source Bleu.

1. Peter Sluijter:
    31 maart 2016
    Mooi verhaal en mooie foto's!